Інтегрований урок


Інтегрування: укра­їнська мова  – «Твір-опис предмета в художньому й науковому стилях», трудове навчання – варіативний модуль «Технологія плетіння з бісеру».
Тема. Цей чудовий квітковий світ
Мета навчальна: узагальнення й систематизація знань зі складання усного твору-опису в процесі проектування квітки та вдосконалення вмінь плетіння бісером;
виховна: виховання шанобливого ставлення до декоративно-ужиткового мистецтва, культу­ри мовлення;
розвивальна: розвиток творчих здібностей учнів, моторики м’язів рук.
Тип уроку: урок узагальнення й системати­зації знань..
                                            ХІД УРОКУ
І.       Організаційний момент:
перевірка присутності учнів на уроці.
П. Повідомлення теми, мети і завдань уро­ку. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя української мови.
Добрий день, дівчатка!
 Добрий день, хлоп’ятка!
 Рада вас вітати. Хочу побажати
 Успіхів в навчанні, творчості й старання!
 Посміхніться один одному, привітайтесь.
         Сьогоднішній урок – незвичайний. Він обов’язково  має ще раз підтвердити стару істину, що все в житті людини гармонійно пов’язане: явища, почуття і навіть навчальні предмети.
         На уроці ми узагальнимо й систематизуємо знання, що ви отримали на уроках  української мови щодо складання твору-опису предмета в художньому й науково­му стилях та на уроках трудового навчання з теми «Технологія плетіння з бісеру». Спробуємо використати ці знання в процесі вдосконалення вмінь  із виготовлення виробу з бісеру та опису квітки.
           Щоб робота була плідною, змістовною, нам потрібно з’ясувати завдання уроку
          Учні думають, деякі записують свої завдання на березових листочках, чіпляють на  «Дерево сподівань»:
-повторити правила складання твору-опису в художньому стилі;
 -скласти опис квітки;
 -повторити прийоми плетіння бісером;
  -виготовити квітку з бісеру.
          Велика й чарівна наша країна Україна. Ми любимо її неозорі степи й поля, високі гори, замріяні ліси, тихі береги річок та озер. І куди б ми        не пішли: чи то в ліс, чи на луки, чи в поле скрізь нас привітно зустрічають усмішки рідної землі  –   чарівні квіти. Їх стільки на землі, скільки зірок на небі.
Квіти це одне з найпрекрасніших творінь природи. Нехай вони супроводжують нас сьо­годні й милують своєю красою і ніжністю!
          Василь Симоненко писав: «Слів на описи не трачу, словом не передаси їх земної, безсловесної, дивовижної краси. Люди дивляться, п’яніють, в них кохаються віки. Нареченим їх дарують, заплітають у вінки».                                                                                                
Сьогодні на уроці ми «по­говоримо» із квітами.
    Ш. Актуалізація опорних знань та життє­вого досвіду учнів.
Слово вчителя трудового навчання.
Мистецтво бісероплетіння це мистецтво ви­сокої естетичної наснаги, простого й водночас мудрого декоративного мислення.
У роботах майстри відображають свої запо­вітні мрії про краще майбутнє, прагнення до прекрасного. Кожний колір у роботі має певне значення. Спробуємо пригадати символіку ко­льорів під час гри «Доміно».
Білий – цнотливість, недоторканість.                  
           Блакитний сила, здоров’я.
Жовтий достаток.
Зелений – молодість, розквіт, відродження життя.
Червоний – кохання, шлюб, подружнє життя.
Чорний – туга, журба, розлука, охорона від злих сил.
Натхнення для роботи майстрині черпали з природи.
Робота з картинами з бісеру та квітковими композиціями.
Бесіда:
-Уважно подивіться на ці роботи.
-Які квіти тут зображені?
- Де найчастіше ростуть квіти?
-Чому люди садять квіти біля своїх будинків?
Виготовляючи квіти, люди з глибокої давнини користувалися умовними знаками-символами, кожен із яких мав певне значення. (На слайдах презентації квіти-символи). Виноград – радість, краса, створення сім’ї.
                                    Цвіт вишні – материнська любов.
                                       Калина – дівоча краса, кохання, невмирущість  
                                     українського народу.
                                     Барвінок – любов, шлюб.
                                     Ромашка – доброта, ніжність.
                                                Червоний мак – чарівні сили, що захищають     
                                     від усякого зла.
Слово вчителя української мови.
Шановні п’ятикласники! Прошу зосередити свою енергію, думки, щоб продовжити урок мислення, урок розвитку ваших умінь. Зараз ми будемо в усній формі складати твір-опис осінньої квітки.
Опитування:
         - Які мовні стилі ви знаєте?
         - Які типи мовлення вивчали?
         - Описувати щось це... (означає переда­ти словами відомості про щось, розповісти про основні ознаки предмета).
          -У яких стилях використовуємо описи? (На­уковий, художній, розмовний).
Зупиняємося на науковому та художньому описах.

Робота в групах (метод «Мікрофон»).
Мікрофон 1. Науковий опис це ...
а)      точне визначення предмета:
б)      логічне, послідовне висловлювання;
в)      конкретна характеристика предмета, яви­ща;
г)       відсутність образних виразів.
Мікрофон 2. Художній опис це ...
а)      образно-емоційне висловлювання;
б)      реальне та фантастичне зображення пред­мета;
в)      слова, що використовують у розмовному стилі;
г)       слова, що використовують у художньому стилі.
Отже, щоб зробити науковий опис, треба:
 -чітко назвати предмет;
 -указати на форму, колір, розмір;
 -зазначити, де він використовується.
Художній опис:
 -мають прозвучати загальні враження про предмет;
 -оцінка предмета;
 -використання образних слів;
 -ставлення до об’єкта художнього опису.
Учитель зачитує зразок твору-опису (вступну частину),  діти визначають до якого стилю він належить.
                                        Бабусині  чорнобривці
     Гаряче літо у бабусі в селі. Широкі степові простори. Розплющуєш очі – перед тобою ціла галявина маленьких жовтих квіточок-чорнобривців. Одразу згадуються українські народні пісні, теплі бабусині руки, що сплітають з чорнобривців ніжний віночок. Здається ще трохи  -  і вони заговорять. Недарма кажуть, що чорнобривці – символ України.


Опис квітки.
Про квіти можна говорити довго. Давайте уважніше придивимось до цих осінніх квітів. (На слайді презентації  – чорнобривці).
 - Що це за квіти? (Чорнобривці).
 - Що можна сказати про них? (Скромна осін­ня квітка).
             А тепер ми будемо складати твір про одну із найчарівніших квіток осені.    Це чорнобривці. Спробуємо художнім образним словом передати красу чорнобривців. Спочатку виконаємо вправу «Сенкан».
 Вправа «Сенкан»  
1. Чорнобривці.
2. Пахучі, незвичайні, красиві.
3. Милують, прикрашають, говорять.
4. Дарують нам красу.
5. Символ.
На допомогу вам надані опорні картки-інформації.
1.
Чорнобривці це ...
квіти осені
2.
Де ростуть?
на шкільному подвір’ї
3.
3 чим асоціюються кущики чорнобривців?
осінь, сонце, тепло
4.
Якого кольору ці квіти?
жовтогарячі
5.
Чому так назвали квітку?
ніби з чорними бровами
6.
Пелюстки
дрібненькі
7.
Стебельце
міцне
8.
Листя
темно-зелене
9.
Чи подобається вам квітка?
краса та й годі..

Опорна картканформація допоможе колек­тивному складанню твору-опису.
Слово вчителя трудового навчання.
           А чи знаєте ви, діти, що найбільше люблять квіти –  художники.
 Говорять до нас квіти із картин Катерини Білокур.
-Що ви знаєте про неї? (Повідомлення учнів).
Катерина Білокур народилася в селі Богданівка Пирятинського повіту Полтавської губернії (тепер це Яготинський район Київської облас­ті). Майбутня художниця почала малювати, ще в дитинстві, вугіллям на шматочках до­мотканого полотна.
             Квіти за поодинокими випадками єдині герої її полотен. Саме картини із зображенням квітів принесли їй світову славу. (На слайдах презентації портрет та картини художниці).
            -А  знаєте   відомих художників нашої  рідної Бориспільщини, які теж малювали квіти? Назвіть їх.
     Показ слайдів презентації, на яких картини народного художника Івана Приходька з с. Дударків Бориспільського р-ну.
             Ми акцентували увагу на неповторній кра­сі чорнобривців. Чарівним українським словом змогли передати їх вишуканість і тендітність. А зараз спробуємо відтворювати їх у бісері.
 Для виготовлення квітки з бісеру використо­вують різні основи: волосінь, нитку, дріт  (учи­тель демонструє).  Віддаємо перевагу дротяній основі. Поміркуйте, чому? (Через гнучкість ма­теріалу є можливість надати елементам виробу об’ємної форми).
Демонстрація робіт, виконаних у різних техніках плетіння.
Розглядаючи вироби, ви побачили, що їх де­талі виконано різними способами. У процесі плетіння на дротяній основі використовують техніки: нанизування петельками, дугами та паралельного плетіння. Спробуємо зробити це власноруч способом нанизування петельками.
Вступний інструктаж.
Робота в парах.
І – учень. Інструкційна картка № 1
Нанизування гілочки петельками
Беремо дріт завдовжки не менше 60 см. (Краще виглядає квітка з дроту, що має кольо­рове покриття).
Нанизуємо на дріт 5 бісеринок, розміщую­чи їх посередині. Скручуємо 1 – 1,5 см дроту.
Нанизуємо на лівий кінець дроту ще 5 бісери­нок, розміщуючи їх знову на відстані 1 – 1,5 см від місця з’єднання двох кінців дроту та скру­чуємо.
Складаємо обидва кінці дроту й скручуємо їх разом.
Решту розгалужень виконуємо так, як по­передні.
На нижніх відгалуженнях робимо листочки дещо більші із 7-9 бісеринок.
2 - учень. Інструкційна картка № 2
Виготовлення квіточки петельками
Беремо дріт довжиною 30 см.
Нанизуємо на  дріт 10 бісеринок для однієї пелюстки.
Розмішуємо бісер посередині дроту. Склада­ємо дріт разом із бісером петлею та скручуємо кінці в 2 - 3 оберти.
Нанизуємо на дріт ще стільки ж бісеринок для другої пелюстки.
Розміщуємо їх якнайближче до першої пелюстки й скручуємо.
Решту пелюсток квітки виготовляємо за зразком. Разом має бути 5-7 пелюсток.
Для виготовлення серцевини квітки нани­зуємо намистинку на середину короткого дроту: розмішуємо її між пелюстками, туго скрутивши всі кінці виробу.
На стебельці квітки робимо листочки таким же способом.  
          Самостійна робота учнів. Під час роботи звучить пісня «Чорнобривців насіяла мати» у виконанні сучасного українського співака Віталія Козловського.
Учитель перевіряє хід роботи, а саме:
-дотримання санітарно-гігієнічних вимог;
- на­явність необхідного оснащення та організацію робочого місця;
-правильність використання інструментів;
-виконання трудових дій, прийомів плетіння;
-технологічну послідовність та технологічні вимоги щодо виконання  кожної операції;
-про­ведення самоконтролю учнями.
Поточний інструктаж:
-контроль якості роботи;
 -указати на недоліки в роботі, способи їх усунення.
Заключний інструктаж.
-короткий аналіз виконаної роботи;
-демонстрація власних виробів.
Підбиття підсумків уроку.
Рефлексія: Метод «Мікрофон».
-Що відбувалося впродовж уроку?
-Що сподобалося (не сподобалося) і чому?
-Якою була твоя особиста участь?
-Зауваження й побажання вчителю, собі, класу.
 Робота з «Деревом пізнань» (Учні знімають листочки, коментують написане).
Учитель  трудового навчання. Сьогодні, діти, ви  словом і ділом передали красу, чарівність та привабливість квітів. Я сподіваюся, що ви на все життя збережете розуміння того, що при­рода і людина – це єдине ціле, а квітка – це усмішка сонця.
Любі діти, бережіть красу! Бережіть квіти, милуйтеся ними, і тоді у ваших серцях пану­ватимуть Добро, Радість, Любов!
Нехай квіти дарують вам свої усмішки.
 Домашнє завдання.
Завершити роботу над квітковою компо­зицією з бісеру.

За допомогою художньо-образного слова скласти твір-опис улюбленої квітки.

Немає коментарів:

Дописати коментар